ikona-zahlavi-organy.svg  
ikona-zahlavi-souteze.svg  

CAS 25 Škoda 706 RTHP SPZ: 2SI 3209

O technice

Cisternová automobilová stříkačka 25 Škoda 706 RTHP se skládá z podvozku Škoda 706 RTHP s prodlouženou kabinou pro řidiče a sedm členů osádky, nádrže na vodu, čerpacího zařízení a účelové karosérie, která tvoří současně skříně pro požární příslušenství a čerpací zařízení. Čerpací zařízení je tvořeno odstředivým jednostupňovým pravotočivým čerpadlem se spirálovou skříní a letmo uloženým oběžným kolem a s plynovou vývěvou na spálené plyny. Ovládání čerpadla je mechanické.

Vozidlo je určeno pro silniční provoz i v terénu a je vybaveno lafetovou otočnou proudnicí a mycí lištou.

Označení CAS 25 Škoda 706 RTHP má následující význam: CAS - cisternová automobilová stříkačka, 25 - výkon čerpadla 2500 l/min, RTHP - podvozek Rámový, Trambusový, Hasičský speciál, možnost připojení Předního náhonu.

Vozidlo je někdy též označované jako trambus. Správně však termín trambus znamená typu kabiny nákladního automobilu, kde řidič sedí nad nebo před předními koly.

Označení vozidla podle Řádu strojní služby: CAS 25/3500/200 - M2R. Jednotlivé symboly mají následující význam: CAS - cisternová automobilová stříkačka, 25 - výkon čerpadla 2500 l/min, 3500 - obsah nádrže na vody v litrech, 200 - obsah nádrže na pěnidlo v litrech, M - hmotnostní třída, (střední převyšující 7500 kg, avšak nepřevyšující 14000 kg), 2 - konstrukce podvozku, (smíšené, automobily určené k provozu částečně i mimo zpevněné komunikace), R - rozsah příslušenství (speciální redukované).

Technická data

Rozměry: Délka: 7 500 mm
Šířka: 2 425 mm
Výška: 2 640 mm
Rozchod kol vpředu: 1 880 mm
Rozchod kol vzadu: 1 755 mm
Rozvor: 4 000 mm
Úhel nájezdu vpředu: 32°
Úhel nájezdu vzadu: 17°
Nejmenší průměr otáčení: 16,5 m
Počet míst: 1 + 7 (nyní 1 + 5)
Max. rychlost: 85 km/h
Hmotnosti: Celková: 13 570 kg
Pohotovostní: 9 200 kg
Zatížení přední nápravy: 5 000 kg
Zatížení zadní nápravy: 9 000 kg
Rok výroby: 1984
Motor: Typ: Š 706 Druh motoru: vznětový, řadový, čtyřdobý, OHV, kapalinou chlazený šestiválec
Celkový objem válců: 1 1781 cm3
Výkon motoru při 1 900 ot/min: 117 kW
Spojka: suchá kotoučová
Převodovka: 5 stupňů dopředu, jeden vzad, pomocná pro pohon požárního čerpadla
Spotřeba paliva na 100 km: 30 l
Nápravy: Přední: hnací, tuhá s vypinatelným pohonem a uzávěrkou diferenciálu
Zadní náprava: hnací, tuhá s uzávěrkou diferenciálu
Pneumatiky: 11,00 - 20
Požární čerpadlo: Typ: odstředivé, jednostupňové, hřídel čerpadla je těsněna hnětací ucpávkou
Jmenovitý průtok: 2 500 l/min
Jmenovitý tlak: 0,8 MPa
Otáčky čerpadla: 2 920 ot/min (při 1 600 ot/min motoru)
Vývěva: Plynová na spálené plyny, umístěna na výfukovém potrubí.
Nádrž na vodu: 3 500 l
Nádrž na pěnidlo: Z výroby 200 l, vzhledem k technickému stavu nádrže a přiměšovače při koupi vozidla byla nádrž na našem vozidle odstraněna a nahrazena kanystry s pěnidlem.

Odkazy - použitá literatura

OA ARO 240 SPZ: 9S1 0112

O technice

ARO (Auto România) je automobilka zabývající se výrobou off-roadů sídlící ve městě Câmpulung v Rumunsku. Továrna vyrobila první terénní automobil, 57 IMS, roku 1957. Roku 1959 byla zahájena výroba modelu M 59. V roce 1964 se začal prodávat model M 461, který byl určen na vývoz a prodalo se ho celkem 53 000 kusů do 55 zemí světa.

Od roku 1972 se vyráběla řada ARO 24 v celkem pěti provedeních. Roku 1980 se začalo s výrobou automobilů ARO 10. V osmdesátých letech se začaly také montovat dieselové motory a roku 1989 motory na zemní plyn. V roce 1997 se začalo s výrobou vojenských vozů ARO Dragon.

Dodnes vyrobila firma 380 000, Většina produkce byla určena pro export. Společnost ohlásila bankrot roku 2006. V současnosti je firma v konkurzním řízení.

Příprava prvého vozidla z řady 24, ARO 240, započala roku 1966. Nový typ měl několik významných a zajímavých vylepšení uvážíme-li dobu dokončení designu. Karoserie byla úplně nová, uvnitř byla bezpečnější a více pohodlná. Motor měl obsah 2495 cm3, 83 koní a maximální rychlost 115 - 120 km/hod, spotřebu 13,8 l/100 km.

V roce 1972 firma FORD-EUROPE organizovala test, kde ARO bylo druhé za Range Roverem a před Jeep-Willis, Ford nebo Land Rover.

Od začátku byl tento model navrhován ve dvou verzích: karoserie dvoudveřová s plátěnou střechou (240) a čtyřdveřová s pevnou střechou (244). Z těchto dvou verzí po malé úpravě vznikl typ pick-up (242) a další modifikace 243 (plachtu nahradila pevná střecha). Prodloužený pick-up 320 se začal navrhovat v roce 1978 a byl montován výrobcem autobusů v Bukurešti. Po roce 1989 byla typová řada 24 omlazena montáží motorů Ford a Peugeot a rozšířena o další typové řady 32 a 33.

Motor: Typ: Benzínový čtyřválec
PHM: special - BA90
Obsah: 2495 cm2 Výkon: 61 kW/ 4200 ot.
Max.rychlost 110 km/h.
Pohon: Stálý pohon zadních kol. Přiřaditelný předek, redukce.
Vypínání předních poloos na nábojích – tzn. zvenku vozu.
Karoserie: Karoserie uzavřená s plastovou střechou, dvě sedačky jsou doplněny dvěma sklopnými lavicemi, celkem 8 míst včetně místa řidiče.

Odkazy - použitá literatura

PS 12

O technice

Přenosná motorová stříkačka PS 12 je hasičská stříkačka, určená pro jednotky požární ochrany. Slouží k provedení zásahu od vodního zdroje na malé požáry nebo jako čerpadla pro doplňování cisteren, v sérii pak lze použít i několik stříkaček pro dálkovou dopravu vody ze stroje do stroje. Vlastní stříkačku lze přenášet čtyřmi osobami a proto je možné její nasazení i v obtížném terénu či u špatně přístupného vodního zdroje.

Je tvořena motorovou jednotkou, odstředivým jednostupňovým čerpadlem z lehkých slitin, plynovou vývěvou na spálené plyny a rámem, uzpůsobeným k přenášení stříkačky a ustavení na pevný terén.

Motor je čtyřválcový, čtyřdobý, zážehový, původně osazený do Škody 1202, později se montovaly motory ze Škody 1203. Původně se motor startoval klikou, pozdější verze měly elektrický 12 V startér. Zapalování zajišťovalo v původním provedení magneto Scintilla Vertex, později pak běžný škodovácký rozdělovač. Jako paliva se používá benzínu, spotřeba paliva je mezi dvěma a třemi litry za hodinu. Chlazení motoru je kapalinové, dvouokruhové s nuceným oběhem.

Stříkačka má jedno sací hrdlo o průměru 110 mm se šroubením a dvě výtlačná hrdla "B" 75 mm.

Hmotnosti: Pohotovostní: 185 kg
Základní (bez PHM): 164 kg
Rozměry: Délka: 900 mm
Šířka: 603 mm
Výška: 835 mm
Motor: Typ: Škoda 981 (Octavia Super)
Počet válců: 4
Vrtání: 72 mm
Zdvih: 75 mm
Objem válců: 1 221 ccm Stupeň komprese: 7,5
Trvalý výkon při částečném zatížení: 25 kW při 3 500 ot/min
Nejmenší tlak mazacího oleje: 80 kPa
Obsah nádrže na palivo: 23 l
Spotřeba při jmenovitém výkonu: cca 11,5 l/hod
Čerpadlo: Jednostupňové, odstředivé s plynovou vývěvou
Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku 0,8 Mpa 1200 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce 1,5 m a tlaku 1,2 Mpa 720 l/min
Jmenovitý výkon při sací výšce 7,5 m a tlaku 0,8 Mpa 600 l/min
Max. sací výška: 7,5 m

Odkazy - použitá literatura

PS 8

O technice

Přenosnou motorovou stříkačku PS-8 vyráběla Továrna na hasicí zařízení národní podnik Vysoké Mýto, závod Slatiňany u Chrudimi od roku 1948 do roku 1964. Byla v podstatě vylepšenou Přenosnou motorovou stříkačkou typ 262P s výkonem čerpadla 1100 l/min, vyráběnou Továrnou na hasičské stříkačky Václav Ignác Stratílek ve Vysokém Mýtě v období před druhou světovou válkou a během ní. Obě přenosné stříkačky jsou si z vnějšku velmi podobné, PS-8 prostě svůj původ nezapře. Ostatně na jejím vývoji a výrobě se podíleli v podstatě stejní lidé. Oproti typu 262P má ale větší výkon motoru a menší výkon čerpadla.

Přenosná motorová stříkačka PS-8 je umístěna na odpruženém rámu z ocelových profilů. Rám tvoří v podstatě nosítka, která slouží k přenesení stříkačky na špatně přístupná místa. Z dvojice trubek, která slouží jako rám, je možné vysunout dvě dvojice rukojetí. PS-8 díky tomu umožňuje provádět hasební zásah i tam, kam se nedostaly hasící automobily vybavené nepřenosnou stříkačkou.

PS-8 tvořila výzbroj těchto hasičských automobilů: DVS 8 na podvozku Praga RN, DVS-8 na podvozku Tatra 805 a DA-8 na podvozku Tatra 805. Eventuelně mohla být též přepravována v jednonápravovém přívěsu PPS-8

Motor je dvoudobý, dvouválcový, řadový motor s označením SM-31 (Stratílek motor o výkonu 31 koní). Je chlazený vodou nuceným oběhem požární vody z čerpadla. Klikový hřídel a ojnice je uložena ve válečkových a kuličkových ložiskách. Zapalování magnetoelektrické magnetem PAL, zapalovací svíčky PAL 175 se závitem M14x1,5. K přípravě palivové směsi slouží karburátor Jikov 30 LOH-O-33 a na PS-8 je umístěna nádrž na benzín o objemu 26 litrů. Startování motoru je ruční, pákou na čelní skříni motoru.

Na hlavě válců je upevněna vývěva, která umožňuje nasátí vody do čerpadla a je do činnosti uváděna pákou rozdělovacího kohoutu. Při vysávání bylo přerušeno zapalování druhého válce a nespálená směs paliva a vzduchu procházela uzavíracím kuželem přes zpětný ventil do vysávacího zařízení a současně byl klapkou uzavřen i výfukový otvor druhého válce. Tím vznikal ve vývěvě potřebný podtlak a vnitřní prostor vývěvy spojovala trubka s vnitřním prostorem čerpadla. Vnějším tlakem vzduchu pak byla voda hnána savicemi do čerpadla. Nejvyšší dosažitelný podtlak plynové vývěvy je 8 m vodního sloupce.

PS-8 je vybavena dvoustupňovým, vysokotlakým čerpadlem s typovým označením H 800. Čerpadlo má oběžná kola naklínovaná na silném hřídeli a stažena maticí. Na sací straně čerpadla je hřídel uložena v bronzovém ložisku a na druhé straně u motoru je spojena přírubou přímo na setrvačník motoru. K utěsnění prostoru čerpadla slouží provazcová ucpávka s pěti těsnícími kroužky. Ty se podle potřeby dotahují ucpávkovým kroužkem a ucpávkovou maticí. K mazání čerpadla slouží tlaková maznice na skříni čerpadla a k mazání sloužil mazací tuk 3 od firmy Benzinol n.p.

Na skříni čerpadla jsou umístěny následující měřidla a ventily:

  • Manovacuometr - udává podtlak na sací straně v metrech vodního sloupce (m v. s.) při sání z volného zdroje nebo udává tlak při sání z tlakového zdroje v m v. s. (10 m v. s. = 1 atp).
  • Manometr - udává přetlak na výtlačné straně v m v. s.
  • Výtlačné ventily – slouží k uzavření průchodu vody. Ve vřeteni výtlačného ventilu byly posuvně uloženy uzavírací talíře, které na ventilová sedla přitlačovala pružina.
  • Rozdělovací kohout - jeho pákou se uvádí v činnost vývěva a zapojuje chlazení motoru. Je umístěn mezi výtlačnými ventily.
  • Zavodňovací nálevka – po odšroubování její zátky je možné čerpadlo a savice zalít vodou. Používá se jen pokud nefunguje vývěva a je umístěna na sacím hrdle čerpadla.
  • Vypouštěcí zátka - slouží k odvodnění čerpadla po skončení provozu. Je umístěna na spodní části čerpadla.
Technická data motoru: Vrtání válců: 92 mm
Zdvih válců: 85 mm
Obsah válců: 1142 cm3
Počet otáček: 3000 ot/min
Výkon motoru: 23,12 kW (31 ks)
Palivo: směs benzínu Normal s olejem DT v poměru 1:20 (1 litr oleje s 20 litry benzínu)
Technická data čerpadla: Jmenovité otáčky: 3000/min
Výkon: 800 l/min při 800 kPa
Nejvyšší sací výška: 7,5 m
1x sacích hrdlo 110 (průměr 110 mm)
2x výtlačné hrdlo 75 (průměr 75 mm)
Rozměry a hmotnost PS-8: Délka: 850 mm
Šířka: 540 mm
Výška: 850 mm
Hmotnost: 160 kg

Odkazy - použitá literatura

DA 12 Avia A 31 SPZ: BE 86-18

O technice

DA12 Avia A 31 se již nenachází ve správě Sboru dobrovolných hasičů Chrustenice, byl odprodán Sboru dobrovolných hasičů Vráž. Byl nahrazen CAS 25 Škoda 706 RTHP, která lépe vyhovuje současným potřebám zdolávání mimořádných událostí.

DA12 Avia A 31 je určen pro přepravu družstva. Dříve byl nedílnou součástí skoro každé dobrovolné jednotky. Je koncipován na podvozku Avia A 31, kdy zadní nástavba je dělena na prostor pro přepravu hasičů a v zadní části jsou umístěny věcné prostředky požární ochrany včetně přenosné požární stříkačky PS 12.

Výrobce: Podvozek: Avia - Praha Letňany
Nástavba: Karosa - Vysoké Mýto
Označení: DA: Dopravní automobil
12: Výkon čerpadla PS12 1 200 l/min
A 31: Typ podvozku
Rozměry: Délka: 5 610 mm
Šířka: 2 230 mm
Výška: 2 675 mm
Světlost: 246 mm
Rozvor: 2 680 mm
Rozchod - přední: 1 624 mm
Rozchod - zadní: 1 544 mm
Hmotnost: Pohotovostní: 4 490 kg
Užitečná: 830 kg
Celková: 5 320 kg
Ostatní technické údaje: Posádka: 9 osob
Maximální rychlost: 86 km/h
Základní spotřeba paliva: 13,8 l/100 km
Maximální dojezd: 560 km

Odkazy - použitá literatura